HEN

Ordet HEN kommer jag nog aldrig att börja använda mig av. Sen när blev det så otroligt "hemskt" att vara pojke och flicka? Vet att det inte handlar om rosa och blått eller byxa och klänning.
Jag älskar att klä min dotter i rosa, hon är världens gulligaste i kjol och klänning och ett par toffsar. Hennes cykel är rosa och ryggsäcken hon bär till dagis är Hello Kitty.Men vill hon hälldre se på Byggare Bob än Barbie, åka på sin blåa sparkcykel istället för sin rosa cykel, klä sig i sin blåa poliströja med ett par helt vanliga jeans till så har det aldrig hindrat mig.

Som sagt, vet att det handlar om att barn ska vara barn m.m. Men varför ska man få dåligt samvete för att tycker det är gulligt att ens flicka är flickig? Eller att ens pojke är pojkig? Dom är väl barn ändå.

Bara för att jag ofta var klädd i klänning betyder inte det att jag är vilsen idag och inte vet vem jag är. Tycker bara det börjar gå över styr när man knappt ska få säga han eller hon. HEN, vafan är det?

Kommentarer
Postat av: Linda

Haha håller med till 100%!
Så himla fjantigt med HEN. En pojke är väl en pojke oavsett hur man klär honom eller vad han har för tapet i rummet och samma gäller en flicka, det är ju gulligt när tjejer klär sig i rosa och klänningar! Det är Sverige i ett nötskal. Ingen ska känna sig kategoriserad eller missanpassad, det som folk inte förstår är ju att det blir motsatt effekt av tex säga hen..

2013-04-30 @ 12:27:16
URL: http://lindaandersson.se
Postat av: Loliiiiiis

Håller helt med och du tog orden ur min mun. Turkiet är mästare på att ha rosa eller blått har jag insett bland annat när det gäller köp av säng till bebisen och det kändes omöjligt att hitta en fin när vi inte visste vad det var. Men nu när vi vet så känns vårat köp skitbra. Du får komma hit och bedömma om vi gjorde ett bra val sen :)

2013-04-30 @ 18:39:02
Postat av: Linnea

Hen är ett könsteutralt pronomen som kan användas i situationer där könet är okänt eller irrelevant (angående en bebis i magen av okänt kön, eller tex i lagtexter). Det är ju inte meningen som ett subsitut för hon/han, utan som ett komplement, tex som syskon istället för syster/bror. Ordet existerar i många andra språk, och det är ju inget måste att använda det om man inte vill :) Språkutveckling pågår ständigt, och personligen har jag svårt att förstå att människor blir upprörda över ett litet ord. Ha en bra dag!

2013-04-30 @ 20:32:36
Postat av: olivia

Hej! :) Jag är så nyfiken, läst din blogg ett tag nu och såg hur stor tjejen, er dotter har blivit så har en fråga... Pratar er dotter både turkiska och svenska? Vilket språk pratar du och din man? Engelska? Ska ni lära henne någon svenska?

Kram!

Svar: Hej!Hon pratar både svenska och turkiska. Jag pratar bara svenska med henne och pappan bara turkiska. Har gjort sen hon var nyfödd.
Sandra

2013-05-02 @ 07:39:34
Postat av: Linda -50,5 kg

Instämmer till hundra procent,

2013-05-08 @ 10:28:19
URL: http://liiiiinda89.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0